Wim Hof metoda a časté chyby

Stará lidová moudrost říká, že chybovat je lidské. Rád bych k tomu dodal, že je velmi důležité umět se z těchto chyb i poučit. Další neméně stará moudrost nás učí, že zkušenosti jsou nepřenosné. O zkušenostech s chybami ale mlčí, možná právě proto, že takové zkušenosti přenosné jsou. Slovo "chyba" má nálepku neúspěchu, ve své podstatě možná oprávněně, ale bude ji mít jen do doby, kdy se z takové chyby poučíme. Pak už totiž není chybou, ale zkušeností. V rámci praxe spojené s Wim Hofovou metodou jsme se setkali s nespočtem chyb, ty nejčastější si představíme v tomto článku. Na úplném konci pak najdete video, kde jsme si o těchto chybách povídali s mojí ženou Martinou.


POROVNÁVÁNÍ

V běžném životě je člověk zvyklý orientovat se na výkon. Musíme toho hodně stihnout, všude bychom rádi byli rychle, zároveň jsme zvyklí hromadit věci, čím více věcí máme, tím je to lepší. Pokud toho stíháme hodně, všude jsme rychle a máme hodně věcí, srovnáváme se s ostatními, jestli toho náhodou nestíhají více... To přesně do Wim Hofovy metody nepatří. Zde neplatí, že čím rychleji se ponoříme do ledové vody nebo čím déle v ní zůstaneme, tím lépe. Stejně tak není nezbytně nutné začít s otužováním tím, že v únoru vlezu do řeky (a udělám si tam pěknou fotku v plavkách a s kulichem). I já jsem si kdysi měřil čas strávený ledovou koupelí (a fotek s kulichem mám taky několik). Postupem času jsem ale zjistil, že se cítím mnohem lépe, když se jdu koupat bez hodinek. To samé platí i v případě studené vody. Důležité je přistupovat k otužování laskavě, pozvolna umožnit tělu přijmout nový návyk. Oddáváte-li se teplé večerní sprše, uberte na závěr trochu teplé, a pokud vám to bude příjemné, tak ještě trochu. Další den to zkuste znova a potom ještě jednou. Prožívejte okamžik, kdy nemusíte myslet na nic jiného, relaxujte. Ideálním způsobem, jak začít s otužováním, je Wimova dvacetidenní výzva studených sprch. Nesrovnávejte se s ostatními. Každý člověk je individualitou a nejinak je tomu i v případě tělesných limitů. Nespěchejte.


WHM NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Jak už zaznělo výše, moderní doba je orientována na výkon. Tento fakt a zároveň situace obecně panující společně vysvětlují současnou popularitu video návodů. Nechci se pouštět do hodnocení, zda lze Wim Hofovu metodu zvládnout s pomocí videa, místo toho bych rád zmínil zkušenost z praxe. Účastníci našich kurzů, kteří již mají zkušenost s WHM nabytou prostřednictvím nějaké video lekce, často uvádějí, že si nejsou jisti, zda cvičení pochopili správně a chtějí se přesvědčit, jestli to dělají tak, jak se to dělat má. Já osobně vnímám učení podle videa jako jisté riziko, kdy člověk vinou nesprávného postupu může sám sebe vystavit do potenciálně nebezpečné situace. Kromě toho je celá řada videí orientovaná na výkon možná až přehnaně, a to by rozhodně nemělo být cílem. Náš přínos je v laskavém přístupu, který do metody vnášíme. Z vlastní zkušenosti víme, že nejpříjemnější zážitky spojené s metodou přišly ve chvíli, kdy jsme jednotlivé úkony prováděli v klidu a ladně. Koneckonců obracíme svoji pozornost sami do sebe, do svého nitra, vystavujeme tělo novým zkušenostem, zkoumáme vlastní hranice, a tady se spěchat skutečně nevyplácí. Není nutné začít metodu provádět na sílu, děj se, co děj. Poslouchejte svoje tělo a užívejte si radost z poznávání nového.


WHM NENÍ JEN O STUDENÉ VODĚ

Ačkoliv má Wim Hofova metoda tři části, které jsou vzájemně provázané, je často prezentována pouze v souvislosti s otužováním. Vědomé vystavování těla chladu je jednou, nikoliv jedinou součástí metody. I dýchání a meditace mají své místo a nejsou o nic méně důležité než koupele ve studené vodě. Začínáme-li s otužováním, nastavení mysli pomáhá tělu přijmout nový zážitek a správné dýchání zmiňovanou mysl zklidňuje. Kromě toho Wim Hof během vědeckých testů dokázal, že dýcháním a meditacemi dokáže ovlivňovat a řídit tělesné procesy a tím samým ovládat svoji vlastní imunitu (více na toto téma naleznete zde). Vědomost činnosti a soustředění se na ni nám pomáhá uklidnit se a tím se cíleně zbavit stresu (v případě otužování například stresu ze studené vody). Při svých začátcích s otužováním jsem se setkal se situací, kdy jsem po jedné z koupelí ve studené vodě cítil začínající rýmu. A hle, jaký pěkný příklad výše zmíněného - poslechl jsem svoje tělo, omezil studené koupele a místo toho se začal věnovat meditacím a dechovým cvičením. Náběh rýmy se mi podařilo "rozdýchat", i to může být tedy důkazem, že meditace a dýchání jsou důležitými součástmi Wim Hofovy metody.

OTUŽOVÁNÍ

Lidová moudrost praví, že opakování je její matkou. Vezměme si ji tedy za svou. V případě otužování nelze nic uspěchat. Začínáte-li s ním, nemusíte rovnou hledat díry v zamrzlých rybnících. Důležité je přistupovat k návyku na ledovou vědomě a laskavě, pozvolna. Ideálním způsobem je již zmíněná dvacetidenní výzva studených sprch, případně postupné otužování končetin. Nenechte se vyhecovat sociálními médii a záběry (mnohdy) netrénovaných lidí, kteří v plavkách a obligátním kulichu lezou do rybníka dírou v ledu. Tím spíš ne, existuje-li možnost osvojit si návyk pomalu a plynule. Pokud vám to nepůjde a po studené sprše se nebudete cítit dobře, zkuste to příště znova a pomaleji. Je dobré si neustále uvědomovat, že se učíme něco nového a zároveň pomalu odkrýváme (až dosud) netušené možnosti našeho těla. Důležité také je dodržovat jednotlivé kroky při otužování. Před časem mi volala klientka, která absolvovala náš workshop, že měla po otužování nepříjemný třas, který trval asi 20 minut. Následně přiznala, že se důkladně nevěnovala poslední části otužování, kterou je nezbytné zahřátí těla, nutné k rozproudění krve (zahříváme se například důkladnou masáží ručníkem nebo třeba tělesným cvičením). Po negativní zkušenosti mají lidé tendenci vynechat otužování úplně, což by ale jistě byla škoda. Pokud jste zimomřiví a otužování celého těla se z různých důvodů vyhýbáte, proč nezačít postupně, třeba otužováním končetin? Nebo co takhle rovnou zkusit náš základní jednodenní workshop, na kterém se můžete s Wim Hofovou metodou seznámit?




Máš nějaké dotazy?

Volej +420 720 330 180

(Asistentka Dagmar)
nebo mi nech vzkaz ...

Odesláním zprávy souhlasíš se zpracováním osobních údajů

Fakturační údaje:

Ing. Jakub Chomát
Řevnice 107, Mníšecká 1041, 252 30 
IČ: 71918558

 

Bankovní spojení:

2801845715/2010
IBAN: CZ7320100000002801845715
SWIFT: FIOBCZPPXXX

Obchodní podmínky

Ochrana osobních údajů

Storno podmínky