top of page

Co je to mindfulness? Ponořte se do světa plného uvědomění

Jste zde a teď. Vaše mysl není zaneprázdněna minulostí, nebo nejistou budoucností. Jste plně přítomni v daném okamžiku. To je esence mindfulness.

mindfulness

Co je to mindfulness?

Mindfulness, nebo také uvědomění, je praktika, která se soustředí na plné prožívání přítomného okamžiku. Je to trénink naší mysli k tomu, aby dokázala upustit od starostí, stresu a nepříjemných myšlenek a soustředit se na to, co se děje právě teď.


Tato technika má kořeny v buddhistické tradici, kde byla součástí meditačních praktik již před více než 2500 lety. Na západě se mindfulness začala prosazovat v 70. letech 20. století díky Jonu Kabat-Zinnovi, který založil program MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), neboli snižování stresu pomocí mindfulness.


Proč je mindfulness důležitá?

V dnešním světě, kde jsme neustále bombardováni informacemi a nároky, je snadné ztratit se v myšlenkách a stresu. Mindfulness nám pomáhá zastavit se, dýchat a uvědomit si, co se děje kolem nás a uvnitř nás.


Mnoho vědeckých studií ukázalo, že pravidelná praxe mindfulness může přinést řadu zdravotních přínosů. Může například snížit úroveň stresu, zlepšit kvalitu spánku, zvýšit koncentraci a pomoci při řešení psychických problémů, jako je deprese nebo úzkost. Nejnovější studie ukazují, že praktikování mindfulness může pomáhat se symptomy související s odvykáním od nikotinu, alkoholu nebo opioidů.


Jak můžete začít?

Stanovte si svůj záměr: Začněte tím, že si vyjasníte, proč chcete mindfulness praktikovat. Jaké jsou vaše cíle? Ať už je to snížení stresu, zlepšení soustředění nebo rozvíjení pocitu vnitřního klidu, porozumění vašemu záměru vám poskytne směr a motivaci.


mindfulness-tiche-misto

Začněte s krátkými sezeními: Začněte tím, že každý den věnujete mindfulness několik minut. Je lepší začít s kratšími sezeními a postupně zvyšovat jejich délku, jakmile se budete cítit pohodlněji. I pět až deset minut může být na začátek prospěšných.


Najděte tiché místo: Vyberte si klidné prostředí, kde je minimum rušivých elementů. Může to být vyhrazené meditační místo ve vašem domě nebo prostě klidný kout, kde se můžete pohodlně posadit.



Zaujměte pohodlnou pozici: Sedněte v pozici, která vám umožní být jak ostražití, tak uvolnění. Můžete sedět na polštáři, židli nebo si lehnout, pokud je to pro vás pohodlnější. Udržujte vzpřímenou pozici se vzpřímenou páteří, ale nebuďte zathulí.


Soustřeďte se na dech: Zavřete oči a zaměřte se na svůj dech. Všimněte si pocitů při každém nádechu a výdechu. Můžete se zaměřit na vzestup a klesání břicha nebo na pocit vzduchu vstupujícího a vycházejícího nozdrami. Kdykoliv se vaše mysl začne toulat, jemně ji přiveďte zpět k dechu bez soudění.


mindfulness-budte-zde-a-tady

Rozšiřte své vnímání: Po několika minutách soustředění na dech můžete začít rozšiřovat své vnímání na další aspekty vašeho prožívání. Všimněte si jakýchkoli tělesných pocitů, myšlenek nebo emocí, které vznikají, aniž byste se do nich zapojovali. Buďte objektivním pozorovatelem, přijímejte vše, co se objevuje, bez soudění.


Trénujte pravidelně: Pravidelnost je klíčová při praktikování mindfulness. Stanovte si pravidelný harmonogram, který vám vyhovuje, a dodržujte ho. Je lepší praktikovat několik minut každý den než delší sezení nepravidelně.


Hledejte pomoc, pokud je potřeba: Pokud vám dělá obtíže praktikovat mindfulness sami, zvažte vyhledání asistence. Existuje mnoho zdrojů, včetně meditačních aplikací, online kurzů a místních meditačních skupin. Učitel nebo komunita vám mohou poskytnout podporu a odpovědět na veškeré otázky, které byste měli.


Pokud se chcete dozvědět více a prohloubit svou praxi, doporučujeme se zúčastnit mých workshopů Wim Hof metody, kde se mindfulness také věnuji. Metoda Wim Hofa, která zahrnuje specifické dýchací techniky a postupy, je skvělým doplňkem k praxi mindfulness a může vám pomoci dosáhnout hlubšího uvědomění a kontroly nad svým tělem a myslí.


Závěrem

Pamatujte si, že mindfulness je dovednost, která se rozvíjí s praxí a časem. Buďte trpěliví a přistupujte k tomu se zvědavostí a otevřeností. Jak budete pokračovat v rozvoji mindfulness, možná zjistíte, že ovlivňuje i jiné oblasti vašeho života, což vede k větší jasnosti, přítomnosti a blahu.

Jakub-praktikuje-mindfulness

Každý z nás má v sobě potenciál prohloubit své uvědomění a dosáhnout klidu mysli a těla. Pokud chcete na této cestě pokročit, přidejte se ke mě na workshopech metody Wim Hof. Je skvělým doplňkem k praxi mindfulness a může vám pomoci dosáhnout hlubšího uvědomění a kontroly nad svým tělem a myslí.


Zůstaňte v přítomném okamžiku, zkuste mindfulness a objevte svůj vlastní potenciál pro harmonii a klid. Těšíme se na vás na mých workshopech a dýchacích akcích!


Pro ještě více informací a nabídku kurzů Mindfulness se podívejte na stránky mojí manželky Martiny -> Mindfulness info + kurzy zde.

Comments


bottom of page